Skip to content
  • O Instytucie
    • O nas
    • Rada Naukowa
    • Współpraca
    • Galeria
    • Partnerzy
  • Aktualności
  • Projekty
    • Platforma Edukacji Regionalnej „Eduś”
      • Strona Eduś
    • Encyklopedia Województwa Śląskiego
      • Strona EWoŚ
    • GEOHIST
    • Debaty IBR (strona)
    • Konkurs OWoGŚ
      • Strona OWoGŚ
    • PoznajMY ŚLĄSKIE 1922-1939
      • Konkurs dla nauczycieli/pracowników instytucji kultury i uczniów
  • Publikacje
    • Książki
  • Zaranie Śląskie. Seria druga
    • Strona OJS
    • Bieżący numer
    • Numery archiwalne
    • Przyjmowanie tekstów
    • Jak redagować tekst?
    • Zasady recenzji
    • Etyka publikacji
    • O czasopiśmie
    • Redakcja
    • Rada Redakcyjna
    • Licencja autorska
    • Polityka prywatności
    • Dane do kontaktu
  • Kalendarium
    • Kalendarium (chronologicznie)
    • Kalendarium (miesiące)
      • Styczeń
      • Luty
      • Marzec
      • Kwiecień
      • Maj
      • Czerwiec
      • Lipiec
      • Sierpień
      • Wrzesień
      • Październik
      • Listopad
      • Grudzień
  • Kontakt
    • Deklaracja dostępności
  • Kalendarium (chronologicznie)
  • Kalendarium (miesiące)
    • Styczeń
    • Luty
    • Marzec
    • Kwiecień
    • Maj
    • Czerwiec
    • Lipiec
    • Sierpień
    • Wrzesień
    • Październik
    • Listopad
    • Grudzień
Instytut Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej w Katowicach
  • O Instytucie
    • O nas
    • Rada Naukowa
    • Współpraca
    • Galeria
    • Partnerzy
  • Aktualności
  • Projekty
    • Platforma Edukacji Regionalnej „Eduś”
      • Strona Eduś
    • Encyklopedia Województwa Śląskiego
      • Strona EWoŚ
    • GEOHIST
    • Debaty IBR (strona)
    • Konkurs OWoGŚ
      • Strona OWoGŚ
    • PoznajMY ŚLĄSKIE 1922-1939
      • Konkurs dla nauczycieli/pracowników instytucji kultury i uczniów
  • Publikacje
    • Książki
  • Zaranie Śląskie. Seria druga
    • Strona OJS
    • Bieżący numer
    • Numery archiwalne
    • Przyjmowanie tekstów
    • Jak redagować tekst?
    • Zasady recenzji
    • Etyka publikacji
    • O czasopiśmie
    • Redakcja
    • Rada Redakcyjna
    • Licencja autorska
    • Polityka prywatności
    • Dane do kontaktu
  • Kalendarium
    • Kalendarium (chronologicznie)
    • Kalendarium (miesiące)
      • Styczeń
      • Luty
      • Marzec
      • Kwiecień
      • Maj
      • Czerwiec
      • Lipiec
      • Sierpień
      • Wrzesień
      • Październik
      • Listopad
      • Grudzień
  • Kontakt
    • Deklaracja dostępności
Written by ibr on 10 października 2018

Eduś – współpraca

Aktualności . Platforma Edukacji Regionalnej . Współpraca

Zapraszamy nauczycieli przedmiotów nauczania reprezentowanych na platformie cyfrowej Eduś, pasjonujących się przyrodą, przeszłością i kulturą własnego regionu, do współpracy przy tworzeniu  kolejnych tematów, poruszających bardziej szczegółowe zagadnienia związane z województwem śląskim. Propozycje tematów prosimy przesyłać na adres:

Anna.Kubica(a)bs.katowice.pl

Poniżej zamieszczamy informacje, dotyczące przygotowania lekcji wzorcowej.

KTO MOŻE NAPISAĆ PROJEKT NOWEJ LEKCJI?

Autorami nowych lekcji mogą być nauczyciele (stażyści, kontraktowi, dyplomowani) przedmiotów reprezentowanych na platformie Eduś: geografii, biologii, historii, j. polskiego, wosu, religii i sztuki.

Inicjatywy tworzenia nowych lekcji mogą być podejmowane także przez instytucje samorządowe, lokalne organizacje i stowarzyszenia, ich wykonawcami muszą być jednak doświadczeni nauczyciele, ze względu na konieczność uwzględnienia celów dydaktycznych i wychowawczych przy konstrukcji lekcji.

W przypadku przygotowywania lekcji przez nauczycieli-stażystów powinno się to odbywać pod kontrolą opiekuna stażu, który zaakceptuje propozycję skierowaną do Eduś (skan z taką zgodą opiekuna stażu powinien zostać dołączony do proponowanej lekcji).

ODBIORCY

Nasze lekcje kierujemy do uczniów szkół ponadpodstawowych, obecnie gimnazjów i liceów, a więc młodzieży w wieku 12-18 lat.

WYMOGI FORMALNE

  • temat lekcji musi być powiązany z tematami z podstawy programowej przedmiotów, które obejmuje Eduś,
  • tekst lekcji powinien zmieścić się w przedziale 20-25 tys. znaków ze spacjami (nie wliczają się w to: polecenia, zadania, ilustracje i bibliografia),
  • wszystkie wykorzystane w lekcji materiały i dane powinny mieć opis źródłowy (autor/skąd pochodzą); w przypadku zdjęć można dołączać tylko te własnego autorstwa, lub będące w domenie publicznej albo na licencji CC; zawsze należy wskazać źródło,
  • lekcje powinny być zapisane w formacie doc lub docx,
  • pliki graficzne należy przesłać oddzielnie, wraz osobnym dokumentem zawierającym ich pełen opis (tytuł, opis w lekcji, autor, źródło pochodzenia).

SCHEMAT KONSPEKTU

  1. Temat lekcji (należy dodać informację do jakiego przedmiotu jest kwalifikowany i do jakiego spośród trzech działów Eduś: przyroda, społeczeństwo, kultura),
  2. Przypomnij sobie (minimum 3 polecenia, mogą być również w postaci gier dydaktycznych),
  3. Treść nowej lekcji zawierająca:
  • tytuły rozdziałów i podrozdziałów wydzielone pogrubioną czcionką (bold),
  • osadzone zdjęcia/grafiki/mapy/pliki filmowe/muzyczne/tabele/wykresy itp. wraz z ich opisem (minimum 5 materiałów multimedialnych z prawami autorskimi, zdjęcia w wielkości powyżej 1000 px lub 200 DPI do wyboru redakcji); materiał nie ma być tylko ilustracją zagadnień omawianych w tekście, ale poprzez dołączone pytania (ewentualnie gry) ma pełnić funkcje dydaktyczne,
  • pojęcia do słowniczka powinny zostać zaznaczone (na zielono) i podane ich znaczenia do słowniczka,
  • tabele powinny zawierać tytuły i opisy źródła danych,
  • diagramy i wykresy powinny być wykonane w Excelu, z podanymi danymi oraz źródłem,
  • w przypadku mapy do lekcji tworzonych na narzędziach ORSIP – wystarczy przesłać adres URL do stworzonej mapy,
  • w lekcjach z historii, j. polskiego, wosu, religii i sztuki propozycja musi zawierać co najmniej 1 tekst źródłowy z pytaniami do niego,
  • komentarze przeznaczone dla pracowników IBR BŚ powinny zostać zaznaczone zakreśleniem (na czerwono),

4. Zadania (minimum 5 zadań, w tym co najmniej jedna gra –  typy gier: dopasowywanie elementów; krzyżówka; prawda/fałsz; podpisz zdjęcie; uzupełnianie tekstu; uzupełnianie tabel; ułóż we właściwej kolejności; nakładanie opisów na obrazy; wybarwianie map/obrazów),

5. Zapamiętaj (w podpunktach),

6. Literatura lub materiały dodatkowe – tytuły książek, linki do stron lub źródeł dostępnych online,

7. Słowniczek – alfabetyczny wykaz trudnych wyrazów znajdujących się w lekcji wraz z definicjami.

WARUNKI EDYCJI LEKCJI NA PLATFORMIE CYFROWEJ Eduś

Lekcje podlegają recenzji pod względem zgodności z obecnym stanem nauki i recenzji dydaktycznej; recenzje decydują o skierowaniu do dalszych prac redakcyjnych.

Za ostateczny wygląd i układ lekcji odpowiada Redakcja Eduś, która po ewentualnym wprowadzeniu zmian zwróci się do autorów o akceptację wszystkich modyfikacji.

Edycja lekcji w postaci elektronicznej, z zagwarantowaniem pełni praw autorskich (nazwisko i imię autora lekcji zostanie zamieszczone na platformie cyfrowej Eduś), spoczywa na IBR BŚ.

You may also like

Film „Pamięć 1945. Czerwionka-Leszczyny”

Debata śląska pt. „Tragedia Górnośląska 1945. Ofiary i sprawcy”

Zgłoszenia na VIII interdyscyplinarną konferencję naukową z cyklu „A jednak kolej!”. Nie tylko węgiel? Kolejowe przewozy towarowe

Archiwa

  • marzec 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • grudzień 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • marzec 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • luty 2022
  • grudzień 2021
  • luty 2021
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • czerwiec 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • styczeń 2016
  • grudzień 2015
  • listopad 2015
  • październik 2015
  • sierpień 2015
  • czerwiec 2015
  • maj 2015
  • marzec 2015
  • luty 2015
  • styczeń 2015
  • grudzień 2014
  • październik 2014
  • wrzesień 2014
  • sierpień 2014
  • maj 2014
  • marzec 2014
  • luty 2014
  • styczeń 2014
  • grudzień 2013
  • listopad 2013
  • październik 2013
  • wrzesień 2013
  • sierpień 2013
  • czerwiec 2013
  • maj 2013
  • kwiecień 2013
  • marzec 2013
  • luty 2013
  • styczeń 2013
  • grudzień 2012
  • listopad 2012
  • październik 2012
  • wrzesień 2012
  • lipiec 2012
  • czerwiec 2012
  • maj 2012
  • kwiecień 2012

Calendar

maj 2025
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« mar    

Kategorie

  • Aktualności
  • Archiwum
  • Archiwum
  • Bieżący numer
  • Eduś
  • Encyklopedia
  • Encyklopedia Województwa Śląskiego
  • Galeria
  • GEOHIST
  • Konkurs OWoGŚ
  • Kontakt
  • Książki
  • Niepodległa 2022
  • Numery archiwalne
  • O Instytucie
  • Platforma Edukacji Regionalnej
  • Projekty
  • Publikacje
  • Rada Naukowa
  • Współpraca
  • Zaranie Śląskie. Seria druga

Instytut Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej
ul. Ligonia 7
40-036 Katowice
tel. (+48) 32 251 98 51 wew. 305
ibr@bs.katowice.pl

*Deklaracja dostępności
*Korzystanie z portalu oznacza akceptację naszej polityki prywatności

Copyright 2025 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress