
Eduś – współpraca
Aktualności . Platforma Edukacji Regionalnej . WspółpracaZapraszamy nauczycieli przedmiotów nauczania reprezentowanych na platformie cyfrowej Eduś, pasjonujących się przyrodą, przeszłością i kulturą własnego regionu, do współpracy przy tworzeniu kolejnych tematów, poruszających bardziej szczegółowe zagadnienia związane z województwem śląskim. Propozycje tematów prosimy przesyłać na adres:
Anna.Kubica(a)bs.katowice.pl
Poniżej zamieszczamy informacje, dotyczące przygotowania lekcji wzorcowej.
KTO MOŻE NAPISAĆ PROJEKT NOWEJ LEKCJI?
Autorami nowych lekcji mogą być nauczyciele (stażyści, kontraktowi, dyplomowani) przedmiotów reprezentowanych na platformie Eduś: geografii, biologii, historii, j. polskiego, wosu, religii i sztuki.
Inicjatywy tworzenia nowych lekcji mogą być podejmowane także przez instytucje samorządowe, lokalne organizacje i stowarzyszenia, ich wykonawcami muszą być jednak doświadczeni nauczyciele, ze względu na konieczność uwzględnienia celów dydaktycznych i wychowawczych przy konstrukcji lekcji.
W przypadku przygotowywania lekcji przez nauczycieli-stażystów powinno się to odbywać pod kontrolą opiekuna stażu, który zaakceptuje propozycję skierowaną do Eduś (skan z taką zgodą opiekuna stażu powinien zostać dołączony do proponowanej lekcji).
ODBIORCY
Nasze lekcje kierujemy do uczniów szkół ponadpodstawowych, obecnie gimnazjów i liceów, a więc młodzieży w wieku 12-18 lat.
WYMOGI FORMALNE
- temat lekcji musi być powiązany z tematami z podstawy programowej przedmiotów, które obejmuje Eduś,
- tekst lekcji powinien zmieścić się w przedziale 20-25 tys. znaków ze spacjami (nie wliczają się w to: polecenia, zadania, ilustracje i bibliografia),
- wszystkie wykorzystane w lekcji materiały i dane powinny mieć opis źródłowy (autor/skąd pochodzą); w przypadku zdjęć można dołączać tylko te własnego autorstwa, lub będące w domenie publicznej albo na licencji CC; zawsze należy wskazać źródło,
- lekcje powinny być zapisane w formacie doc lub docx,
- pliki graficzne należy przesłać oddzielnie, wraz osobnym dokumentem zawierającym ich pełen opis (tytuł, opis w lekcji, autor, źródło pochodzenia).
SCHEMAT KONSPEKTU
- Temat lekcji (należy dodać informację do jakiego przedmiotu jest kwalifikowany i do jakiego spośród trzech działów Eduś: przyroda, społeczeństwo, kultura),
- Przypomnij sobie (minimum 3 polecenia, mogą być również w postaci gier dydaktycznych),
- Treść nowej lekcji zawierająca:
- tytuły rozdziałów i podrozdziałów wydzielone pogrubioną czcionką (bold),
- osadzone zdjęcia/grafiki/mapy/pliki filmowe/muzyczne/tabele/wykresy itp. wraz z ich opisem (minimum 5 materiałów multimedialnych z prawami autorskimi, zdjęcia w wielkości powyżej 1000 px lub 200 DPI do wyboru redakcji); materiał nie ma być tylko ilustracją zagadnień omawianych w tekście, ale poprzez dołączone pytania (ewentualnie gry) ma pełnić funkcje dydaktyczne,
- pojęcia do słowniczka powinny zostać zaznaczone (na zielono) i podane ich znaczenia do słowniczka,
- tabele powinny zawierać tytuły i opisy źródła danych,
- diagramy i wykresy powinny być wykonane w Excelu, z podanymi danymi oraz źródłem,
- w przypadku mapy do lekcji tworzonych na narzędziach ORSIP – wystarczy przesłać adres URL do stworzonej mapy,
- w lekcjach z historii, j. polskiego, wosu, religii i sztuki propozycja musi zawierać co najmniej 1 tekst źródłowy z pytaniami do niego,
- komentarze przeznaczone dla pracowników IBR BŚ powinny zostać zaznaczone zakreśleniem (na czerwono),
4. Zadania (minimum 5 zadań, w tym co najmniej jedna gra – typy gier: dopasowywanie elementów; krzyżówka; prawda/fałsz; podpisz zdjęcie; uzupełnianie tekstu; uzupełnianie tabel; ułóż we właściwej kolejności; nakładanie opisów na obrazy; wybarwianie map/obrazów),
5. Zapamiętaj (w podpunktach),
6. Literatura lub materiały dodatkowe – tytuły książek, linki do stron lub źródeł dostępnych online,
7. Słowniczek – alfabetyczny wykaz trudnych wyrazów znajdujących się w lekcji wraz z definicjami.
WARUNKI EDYCJI LEKCJI NA PLATFORMIE CYFROWEJ Eduś
Lekcje podlegają recenzji pod względem zgodności z obecnym stanem nauki i recenzji dydaktycznej; recenzje decydują o skierowaniu do dalszych prac redakcyjnych.
Za ostateczny wygląd i układ lekcji odpowiada Redakcja Eduś, która po ewentualnym wprowadzeniu zmian zwróci się do autorów o akceptację wszystkich modyfikacji.
Edycja lekcji w postaci elektronicznej, z zagwarantowaniem pełni praw autorskich (nazwisko i imię autora lekcji zostanie zamieszczone na platformie cyfrowej Eduś), spoczywa na IBR BŚ.
You may also like
Archiwa
- marzec 2025
- grudzień 2024
- listopad 2024
- grudzień 2023
- październik 2023
- wrzesień 2023
- marzec 2023
- styczeń 2023
- grudzień 2022
- listopad 2022
- październik 2022
- czerwiec 2022
- maj 2022
- luty 2022
- grudzień 2021
- luty 2021
- listopad 2020
- październik 2020
- wrzesień 2020
- sierpień 2020
- lipiec 2020
- marzec 2020
- luty 2020
- grudzień 2019
- listopad 2019
- październik 2019
- wrzesień 2019
- sierpień 2019
- czerwiec 2019
- maj 2019
- kwiecień 2019
- marzec 2019
- luty 2019
- styczeń 2019
- grudzień 2018
- październik 2018
- wrzesień 2018
- sierpień 2018
- czerwiec 2018
- maj 2018
- kwiecień 2018
- marzec 2018
- luty 2018
- styczeń 2018
- październik 2017
- wrzesień 2017
- lipiec 2017
- czerwiec 2017
- maj 2017
- kwiecień 2017
- marzec 2017
- luty 2017
- listopad 2016
- październik 2016
- czerwiec 2016
- marzec 2016
- luty 2016
- styczeń 2016
- grudzień 2015
- listopad 2015
- październik 2015
- sierpień 2015
- czerwiec 2015
- maj 2015
- marzec 2015
- luty 2015
- styczeń 2015
- grudzień 2014
- październik 2014
- wrzesień 2014
- sierpień 2014
- maj 2014
- marzec 2014
- luty 2014
- styczeń 2014
- grudzień 2013
- listopad 2013
- październik 2013
- wrzesień 2013
- sierpień 2013
- czerwiec 2013
- maj 2013
- kwiecień 2013
- marzec 2013
- luty 2013
- styczeń 2013
- grudzień 2012
- listopad 2012
- październik 2012
- wrzesień 2012
- lipiec 2012
- czerwiec 2012
- maj 2012
- kwiecień 2012
Calendar
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |